free karim a bas la dictature en egypte

>> الخميس، 30 أكتوبر 2008

voila les lignes ke karim a ecrit et ki ont couté une année de prison il denonce la dictature de moubarek .

karim etudiant a elazhar a kitté cette université ou plutot il a ete exclu parce k il a critiker les chiekhs , il est sous peine de 3 ans depuis 2006 en egypte

2 ans pour attake sur l islam

et

un an pour insulte au president de la republike

Lisez ce k il a ecrit .......





"
بابا بابا ممكن العب بالنووي؟
هكذا هتف في بلاهة متناهية الأمير جيمي ولي عهد بلاد مباركستان




التفت إليه الملك المبارك مبروك في دهشة قائلا : "نووي ؟! نووي ايه ده اللي هتلعب بيه؟"
جيمي : "النووي يا بابا النووي ، بتاع البتاعة اللي بتفرقع في البتاع ده"
ابتسم الملك في حنان و قال لنفسه :"يا حبيبي يا جيمي طالع لابوك ، قوام اتعلمت لغة البتاع ده"
ثم اعتدل في حزم مستعيدا هيئة الصرامة : "انت مالك و مال النووي يا جيمي؟!"
جيمي :" يادادي افهمني ، الناس مش راضية تحبني و لا تهتفلي ، مش نازلهم من زور
مع اني عملت كل حاجة
متشات و حضرت (صحيح كل مرة احضر المنتخب يخسر بس مش دي القضية يعني)
دورات رمضانية و لعبت لما اتقطع نفسي
جمعيات و عملت
تصريحات و شغال زي الاسهال
و برضه مفيش فايدة
قلت يا واد يا جيمي ايه اللي يخلي الشعب يحبك
قعدت افكر و بعدين شفت عمو نجادي في التيلفيجن
قلت بس
هو النووي اللي يخلي الشعب يقول علي جبار
و يهتف لي يا جمال يا جبار انت البغل و ابوك حمار "
مبروك في غضب : "حمار ايه يابن الهبلة ، انت عبيط ياد؟"
جيمي يبدأ في البكاء ، فيرق قلب مبروك و يهمس في حنان
"يا جيمي يا حبيبي انت عارف اني معزش عنك حاجة ابدا
و عارف ان المملكة كلها تحت أمرك ، و الشعب كله ملك ايديك
لكن موضوع النووي ده مينفعش ، ده يزعل منك عمك بوش ، و احنا مش قد زعله"
يبكي جيمي "مليييش دعوة انا عايز النووي ، اعااااااااااااااااااااااااااا"
مبروك في توتر : "متفتح الجاعورة لأمك تسمع و تبقى ليلتنا زرقا"
تدخل سوزي في لهفة :"مالك يا جيمي يا حبيبي بتعيط ليه"
يبدأ مبروك في الانكماش في مقعده استعدادا لهجوم لا يصد و لا يرد
جيمي ينظر إلى أبيه في تشف :" دادي مش عايز يخليني ألعب يا مامي"
سوزي : "جرى ايه يا مبروك انت كل شوية هتزعلي الواد و تخليه يعيط ، انت عايز تضيع مني ابني"
مبروك : "يا حبيبتي افهمي الموضوع الاول ، الواد عايز يلعب بالنووي"
سوزي : " و ماله ، انا ابني يلعب في اللي هو عايزه "
مبروك : "انتوا شكلكوا اتجننتوا انتو الاتنين انتوا عايزين تقلبوا علي بشبوشتي"
سوزي :"جن لما يلهفك انت نسيت نفسك و لا ايه"
مبروك : "انتي شكلك كبرتي و خرفتي"
سوزي :"كبرت ايه يا راجل يا مكحكح ، لا اصحى و فوق كده ، انت فاكرني من الشعب الأهبل اللي بتضحك عليه
بصور قديمة بتتنشر في الجرايد بقالها 10 سنين ، يا راجل ده انت مش قادر تصلب طولك"
مبروك متراجعا :"كده يا سوزي مكنش العشم "
سوزي: "و اذا كان على بشبوش سيبلي انا الحكاية دي ، انا هكلم ابله كوندي ، انت عارف انه ميقدرش يردلها كلمة"
مبروك :" طب و هتقوليها ايه بس"
سوزي :"ملكش دعوة انت ، دي حاجات ستات في بعض ، اطلع انت منها"
مبروك في غضب :"يعني ايه اطلع انا منها ، انتي نسيتي انا مين ، انا الملك"
سوزي :"طز ، انا اللي قلته يتسمع "
مبروك:" طب ايه رأيك بقى اني مش موافق ، و انا كلمتي واحدة و مش هتنزل الأرض أبدا"
سوزي:"مبروووووووووووووك"
مبروك:" خلاص هتنزل المرة دي"
يسكت للحظات ثم يبدو عليه أنه تذكر شيئا فيلتفت إليها مرة أخرى
"بقلك ايه متنسيش توصيلي كوندي على علبة فياجرا مستوردة زي بتاعة آخر مرة"
—————————————————————–
روابط لا علاقة لها بتاتا بالموضوع

0 التعليقات:

Stop

first radio Interdit Moins 18 ans SVP

My twitter

    follow me on Twitter

    Best Music

    USA Stat

    Flags of visitors

    free counters

    Live from Facebook

    About This Blog

    La tunisie est un pays

    opinion about my blog

    Lorem Ipsum

    هل تونس بلد

      © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

    Back to TOP